• یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹
  • الاحد ١٤ ربیع الثانی ١٤٤٢
  • Sunday, November 29, 2020
صفحه اصلی
سلامت و محیط زیست
ایمنی و حوادث
مدیریت بحران
علمی
بین الملل
rss
کد مطلب :   10547 تاریخ انتشار: 
سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
- 13:20 تاریخ آخرین ویرایش :
  1394/01/30
 
 
بررسی معضلات حمل و نقل بین شهری با کارشناسان
حمل بار و مسافربیش از حد مجازدر ناوگان حمل و نقل بین شهری / آموزش رانندگان اتوبوس های بین شهری الزامی است
هم خوانی و تناسب میان ناوگان و مسافران در حمل و نقل بین شهری دیده نمی شود ، که هم از لحاظ طول عمر وسیله قابل توجه است و هم بیش از ظرفیت باری این ناوگان از آن استفاده می شود
حمل بار و مسافربیش از حد مجازدر ناوگان حمل و نقل بین شهری / آموزش رانندگان اتوبوس های بین شهری الزامی است

 

 

 

 

240هزارنفر از ابتدای سال 80 تا انتهای سال 89 در جاده ها کشته شده اند

 

دکتر حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری hse گفت : مقوله مهم ایمنی در حوزه حمل و نقل بین شهری ابعاد مختلفی دارد که گاهی اوقات ایمنی این حوزه در حد استاندارد نیست و این خود مشکلاتی را ایجاد می کند. و دیگری موضوع جاده هاست که باید شرایط فنی لازم را داشته باشد  که متاسفانه گاهی اوقات این شرایط را ندارد.  نکته مهم دیگر فرهنگ رانندگی است، فرهنگ رانندگی در شب، فرهنگ غذا نخوردن در حین رانندگی، صحبت نکردن، سبقت غیر مجاز نگرفتن . اگر ما می خواهیم کاهش تلفات جاده ای را شاهد باشیم هم در حوزه ایمنی و در حوزه راهداری و هم در حوزه آموزش ترافیک باید فعال باشیم.


وی افزود : مهم ترین عامل خطرات در ناوگان حمل و نقل بین شهری فرهنگ رانندگی و بی توجهی رانندگان است. با عدم حواس پرتی، رعایت قواعد ایمنی، رعایت فرهنگ رانندگی حتی با جاده ای نامناسب و خودرویی بد حوادث به شدت کاهش خواهد یافت. و مهمترین موضوع همین توجه رانندگان است.

وی تصریح کرد :  مشکل اتوبوس های اسکانیا در حوزه ترافیک است، یعنی باید مجموعه کاهش ناوگان و مجموعه معاونت حمل ونقل یا راهداری ،  راه و ترابری و مجموعه نیرو انتظامی در این حوزه پاسخ دهند.

وی در باب وظایف مسئولین در این حوزه گفت :  صنعت خودرو سازی باید در موضوع قطعه سازی و در حوزه مجهز کردن حمل و نقل به آخرین تکنولوژی های ایمنی به خصوص در ترمز دقت کافی را داشته باشد . اگر مجموعه خودرو ساز به این شکل گله مندهستند باید از ابزار قهریه استفاده کرد،  نیروی انتظامی موظف است نسبت به اصلاح عموم پیگیری لازم را انجام دهد. در مرحله بعد برای کاهش حوادث باید قسمت های حادثه خیز را پیدا کنند و آنها را اصلاح ساختاری یا مهندسی کنند تا بتوانند در آن جا حوادث را کاهش دهند. نکته سوم به هرحال تذکر همیشه نفی است، آموزش می تواند جنبه ای از تذکر باشد هم در تبلیغات ها و هم در حوزه آموزش ها به صورت خاص و در صورت عدم رعایت برای حفظ جان مردم برخورد الزامی است.
 
وی ادامه داد : برگزاری دوره های آموزشی برای رانندگان اتوبوس های بین شهری خیلی موثر است به خصوص اگر نیروی انتظامی حوادثی را که اتفاق افتاده به رانندگان نشان دهد، کسانی که خودشان باعث کشته شدن تعدادی از مردم شده اند را به نمایش بگذارند و کسانی که بعد از حادثه دچار مشکلات شده اند یا خودشان فوت شده اند و خانواده هایشان دچار مشکلاتی شده اند و یا خودشان نقص عضو شدن یا به زندان افتاده اند، نمایش این عاقبت ها می تواند بهترین تذکر برای رانندگان باشد.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد :    تمام شهدای ما از ابتدای سال 57 که انقلاب شکل گرفت تا انتهای سال 68 یعنی پایان دفاع مقدس، در حوزه فقه، انقلاب، دفاع مقدس، ترورها و تمام قائله ها مثل کردستان و بابل و آمل و ... 213 هزار شهید بوده است و از ابتدای سال 80 تا انتهای سال 89 فقط در جاده ها حدود 242 هزار نفر کشته شده اند، یعنی بیش از آنچه که در جنگ و انقلاب شهید دادیم در جاده ها کشته داده ایم با این وضع چه هزینه ای روی دوش ماست . بین این ها دکتر، مهندس، وکیل، وزیر و پدر خانواده بوده و مجموعه خسارت های بزرگ جانی، علمی و اقتصادی به مملکت وارد کرده اند.

 

وی ادامه داد : کشورهایی که در این حوزه کار کردند و کاهش تلفات دادند را باید یک مطالعه تطبیقی داشته باشیم، ببینیم آنها چه کردند که تلفات را کاهش دادند. و نکته دیگر، کسانی که در حوزه راه و ترافیک به واسطه عملکرد یا سوء عملکردشان باعث بروز حادثه شده باید پاسخ دهند. گاهی اوقات شانه ای از جاده را شهرداری باید اصلاح کند و آن شانه اصلاح نمی شود و باعث حادثه می شود که راه و شهرسازی باید پاسخ دهد. و یا خودرو از شرکت بیرون آمده و شرایط لازم را ندارد و باعث حادثه می شود، خودرو ساز باید پاسخگو باشد. اگر قطعه ای درست نبوده هم خودرو ساز و هم قطعه ساز باید پاسخگو باشد. اگر راننده مقصر است باید با آن هم برخورد شود ولی در چنین مواردی راننده جان خود را از دست می دهد.



دکتر طلا خاطر نشان کرد :  در حوزه صنعت و عمران . در کمیسون اجتماعی جلسه ای گذاشتیم و از دو خودرو سازی بزرگ سایپا و ایران خودرو دعوت کردیم و توضیحاتی را دادند و به طور منطقی مشکلات خودشان را بیان می کنند ولی وقتی کنار جان انسان ها می گذاریم قابل قبول نیست.
 

        

 

 

                        برگزاری دوره های آموزش رانندگی تدافعی برای رانندگان بین شهری ضروری است

 

دکتر رضا غلام نیا متخصص حوزه ایمنی ، سلامت و محیط زیست  در گفتگو با پایگاه خبری hse گفت : بار حوادث و نارضایتی های شهروندان حاکی ازعدم وجود شرایط مناسب از دیدگاه ایمنی و رفاهی سرنشینان خودروها و مجموعه فاکتورهایی که احساس رضایت را برای شهروندان ایجاد کند می باشد . مانند هر آیتمی بحث یک علت نیست بلکه مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند تا این سطح از کیفیت را که چندان مطلوب نیست شکل دهند.

 

وی اد امه داد : در حوزه  اتوبوس های بین شهری و در کل بحث حمل و نقل، یکی فرسودگی این شبکه است و تفکر بر تعویض قطعات نیست بلکه تفکر بر تعمیر قطعات است ونگهداری وضع کنونی است و مباحثی این چنین که وجود دارد. شاید به طور واقعی در این عرصه سوددهی برای کارفرما وجود ندارد به همین دلیل انگیزه ای برای هزینه در این موضوع نیست با اینکه به اهمیت موضوع، به داشتن اتوبوس ایمن و خوب، به آرامش و امنیت شهروندان واقف هستند ولی دست آنان فاکتورهای تغییر دهنده از نظر مالی و ... وجود ندارد.

 

وی افزود : بحث دیگری که وجود دارد این است که ما یک وسیله معیوب را به یک بهره بردار یا کارفرما می دهیم و انتظار داریم که با آن وسیله معیوب یا نا ایمن شرایط ایمنی و مطلوبی را ایجاد کنیم. مشکل اصلی در این زمینه مربوط به کارفرما یا بهره بردار و یا شرکت اتوبوس رانی نیست، در مرحله اول باید آن حداقل ها را از لحاظ استانداردها، ایمنی،رفاه و آسایش، زیست محیطی و آلودگی تعریف کرد تا براساس این معیار خروجی یک شرکت خودرو سازی یا کسی که این خودرو را وارد می کند، حداقل الزامات و مباحث مربوط به HSE را داشته باشد. واضح است که چنین تفکری وجود ندارد و اگرهم وجود دارد آن چنان به آن پرداخته نمی شود و یا حق انتخاب نداریم. ما باید به عقبه این کار برگردیم و مجموعه ای از این علل را کنار هم بگذاریم و بر اساس آن یک تفسیر و تحلیل واقعی نسبت به این موضوع داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد : در سیستم اتوبوس های اسکانیا آن طراحی ذاتاً ایمن که باید دیده شود، دیده نمی شود. بحث دیگر به خود راننده ها برمی گردد که موضوع رانندگی تدافعی را خوب درک نکرده اند و صرفاً یک گواهینامه دارند. جدای از بحث داشتن گواهینامه، فرد باید مهارت و تجربه لازم در ارتباط با مجموعه قوانین موجود را داشته باشد که ما این بحث را در قالب رانندگی تدافعی بیان می کنیم. رانندگی به گونه ای که خطری برای دیگران و خود وهمین طور شرایط بحرانی نداشته باشیم.

 

وی یادآورشد :  شرکت های نفت دوره آموزش رانندگی تدافعی دارند.رانندگی تدافعی دارای چند اصل است که بیان شد و همچنین کمی باید در مکانیک ماشین تخصص داشته باشیم تا در مواقع لزوم از پس مشکل فنی ماشین برآییم. بایستی این دوره برای تمام رانندگان گذاشته شود. بخش دیگر رفتارهای رانندگی افراد است که رفتارهایی مبتنی بر رفتارهای پرخاشگرانه است. ما باید به رانندگی خودمان فکر کنیم و به شعار "راننده خوب فقط می راند" اهمیت دهیم.

 

وی به بحث ایمنی اشاره کرد و گفت : قانون گذار بایستی قوانین را مبتنی بر اینکه یک وسیله ایمن وارد کشور شود و یا یک شرکت تولیدی یک وسیله ایمنی را طراحی کند بنا نهد. در ابتدا باید یک تفکر ایمن، یک محصول ایمن، یک شرایط ایمن شکل گیرد. دوم اینکه در سیستم تعمیر و نگهداری مناسبی وجود ندارد و باید یک شرایط و دستوالعمل های مطلوبی برای تعمیر و نگهداری وسایل آسیب دیده فراهم گردد. بحث سوم مربوط به کاربرهاست که صلاحیت عمومی دارند و از لحاظ HSE به خوبی تعریف نشده اند.شاید این عامل چندان تاثیر گذار نباشد ولی ما باید دقیقاً معیارهای ارزیابی را برای پوشش عملکرد مطلوب بیاوریم.

 

وی ابراز داشت : هدف اصلی کسب رضایت مندی شهروندان است و هدف جزئی رسیدن به موقع فرد به مقصد به شکل ایده آل و ایمن است. خواست مسافر رسیدن به موقع اتوبوس و ایمن بودن آن است و این موضوع به انتخاب کاربر یا راننده با صلاحیت برمی گردد که باید به دنبال این باشیم که در مسیرهدف نهایی ما باشد. و دیگر این که رانندگی تدافعی را جدی بگیریم. بحث های روان شناسی جامعه و روان شناسی افراد و ارتباطات میان فردی که شاید نیاز به دوره ای تحت عنوان "ارتباطات میان فردی" و یا حتی بالاتر، دوره آموزشی "کنترل خشم" باشد. مسئله دیگر عدم همخوانی و تناسب میان ناوگان و مسافران است، یعنی بیش از ظرفیت یک وسیله از آن استفاده می کنیم، هم از لحاظ طول عمر وسیله و هم بیش از ظرفیت باری وسیله، یعنی سوار کردن مسافر بیش از تعداد صندلی های وسیله را باید کنترل کرد

 

دکتر غلام نیا  خاطر نشان کرد : بحثی تحت عنوان"تجزیه و تحلیل لایه های ایمنی" وجود دارد. در اتوبوس های اسکانیا و دیگر خودرو ها از لحاظ ایمنی یک سری سخت افزارها یا آیتم ها تعبیه شده که برای ایمنی کل این سیستم حیاتی است مثل ترمز و ترمز ای بی اس و دیگر سخت افزارها که به گونه ای ایمنی این سیستم را تامین می کند. که اگر یک لایه ایمنی از کار افتاد آیا یک لایه ایمنی دیگر برای آن پیش بینی شده یا خیر؟ به طور مثال اگر ترمز از کار بیفتد لایه ایمنی دیگری می تواند اتومبیل را مهار یا کنترل کند؟ چنین تفکری مبنی بر اینکه ما بتوانیم با چند لایه ایمنی و پشت سرهم جلو یک واقعه را بگیریم و اینکه سهم این لایه ها از لحاظ قابلیت اعتماد چقدر است، مشخص نیست . اگر از یک خودرو ساز بپرسیم که یک ترمز یا سیستم هیدرولیک پس از چند بار استفاده از ترمز، نقص پیدا می کند این جواب ندارد تا ما بر اساس این، قابلیت اعتماد سیستم و بازه زمانی عملکرد سیستم را در می آوریم و بدین ترتیب از وقوع حادثه با تعویض قطعه نه تعمیر آن پیشگیری می کنیم.

 

ایمن سازی و نظارت بر ناوگان حمل و نقل بین شهری حوادث را کاهش می دهد

 

دکتر کاظمی متخصص حوزه hse در گفتگو با پایگاه خبری سلامت ایمنی و محیط زیست گفت : باید ایمنی را هم در بحث مسافری  هم در بحث تجهیزات و ساختار محل عبور و مروردنبال کنیم . در حوزه ایمنی تجهیزات و بستر فیزیکی محل عبور و مرور در واقع از هرگونه تجهیزاتی که منجر به حادثه می شود باید جلوگیری شود و بازدید هایی صورت گیرد و جاهایی که باعث جراحت، خسارت یا حادثه ای شوند و یا خطری وجود دارد همچون گازوئیل های نامناسب، وجود چاله و موانع جلو سر مسافر،  محل های تیز و برنده یا محل هایی که اختلاف ارتفاع دارند و این اختلاف ارتفاع به درستی مشخص شده اندبررسی و کنترل شوند که این موارد نکاتی هستند که در بحث فیزیکی کار باید در نظر گرفته شوند

 

 وی افزود : خط کشی محل عبور و مرور برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس، محل مشخص داشتن آن ها از خطراتی که آنها را تهدید می کند جلوگیری می کند. در بحث  تجهیزات، ایمن بودن درب های اتوبوس ها خیلی مهم است، که حین باز و بسته شدن ضربه نزند، ارتفاع مناسب داشتن آنها، استفاده از دستگیره های مناسب برای مسافرها با توجه به حجم زیاد مسافرها وجود دستگیره های مناسب ایستادن را راحت تر خواهد کرد و مشکلات اسکلتی را کمتر بوجود خواهد آورد، اطلاع رسانی با بروشورهای مناسب در اتوبوس ها برای آگاهی از نحوه استفاده و سوار شدن و پیاده شدن می تواند به این موضوع کمک کند که در واقع مسائل کمتری اتفاق بیفتد، آموزش رانندگان اتوبوس که این موضوع خیلی مهم است، نحوه ایستادن، نحوه ترمزگیری، نحوه قرار گرفتن در ایستگاه اتوبوس، صبوری و نحوه بسته شدن درب ها که خیلی وقت ها مشکلاتی که به وجود می آید قرار گیری سر یا اعضای بدن در بین درب است به همین خاطر ممکن است خسارتی بوجود آید

 

وی ادامه داد :  در بحث بین شهری با این سیستم اتوبوس های جدیدی که آمده اند به نظر می رسد که وضعیت خیلی بهتر شده، اتوبوس های جدید با امکانات رفاهی و تسهیلاتی که دارند وضعیتشان بهتر است اما باز مشکل آگاهی سازی و مدیریت رانندگان اتوبوس هنوز وجود دارد، استفاده از یک راننده یا راننده ای که مداوم و با سرعت بالارانندگی می کند و خستگی مفرط دارد ،از جمله مواردی است که برطرف شدن آن ها نیاز به فرهنگ سازی دارند اما از نظر تجهیزاتی اتوبوس های جدید با امکاناتی که در حال حاضر دارند وضعیت مناسبی به وجود آمده است .

 

وی تصریح کرد : یکی از مشکلات حوزه اتوبوسرانی بین شهری  نبود دوره های آموزشی برای رانندگان است یعنی بسیاری از تصادفات و مشکلاتی که در اتوبوس رانی به خصوص حوزه  بین شهری داریم،  عدم آگاهی رانندگان یا آموزش کم آنهااست. هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشیم تصمیم گیری بهتری خواهیم داشت، تصمیم گیری بهتر در مواقع خطر یا مواقع لزوم خطای کمتر و حادثه کمتر خواهد داشت.اتوبوسهای اسکانیایی که جدید هستند وضعیت بدی ندارند اما  ایمن سازی آنها ، اجباری کردن کمربند ایمنی برای اتوبوس ها،  قرارگیری صندلی های مناسب و ارگونومیک برای مسافرین که ناراحتی مسافر را کمتر و تحمل وی را بیشتر خواهد کرد و تجهیزات مناسب ناوبری همچون کنترل سرعت، هوشیار کردن راننده و صندلی مناسب راننده  در کاهش حوادث رانندگی می تواند کمک کند.

 

وی یادآور شد : مهمترین مسئله ما درمرحله اول ، برنامه ریزی صحیح و تعیین عرضه و تقاضای مسافری است.و باید ببینیم وضع موجودمان چقدر است و چه مقدار و یا چه تعداد اتوبوس یا وسیله حمل و نقل مناسب نیاز داریم. دوم این که منابع مالی مناسب برای این موج در اختیار گذاشته شود، هرچه منابع مالی بیشتری در این حوزه بخصوص در ایمن سازی جاده و ایمن سازی اتوبوس ها صرف شود شاهد حوادث کمتر و مرگ و میر کمتر در جاده ها خواهیم بود که بحث بودجه در این میان خیلی مهم است. نظارت هم مسئله سوم است، با اینکه ناوگان را تجهیز می کنیم اما نظارت بر نگهداری و بهره برداری از این ها ضعیف است و نظارت نیز می تواند کمک کند.

 

وی خاطر نشان کرد : به طور یقین  مهم ترین مسئله این است که ما افزایش ناوگان داریم،و دیگری  برنامه ریزی صحیح در بحث حرکت آنهاست، نظارت ها و تعداد ناظرین مرتبط با این حوزه را هم باید در این حوزه بیشتر کنیم تا بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم،

باتشکر از: حسین میری

نویسنده : حسن گرجی
کلید واژه
 
ارسال نظر
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

نام:
ایمیل:
نظر:
 
captcha
کد امنیتی:
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی HSE می باشد .
Hosted By gitisun