• دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
  • الاثنین ١٤ شوال ١٤٤٠
  • Monday, June 17, 2019
صفحه اصلی
سلامت و محیط زیست
ایمنی و حوادث
مدیریت بحران
علمی
بین الملل
rss
کد مطلب :   41031 تاریخ انتشار: 
شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۵
- 11:59 تاریخ آخرین ویرایش :
  1395/01/07
 
 
فرهنگ رانندگی ایمن مکمل خودرو ایمن است
وقتی ایمنی جاده ها و خودروها پایین است، اهمیت رعایت نکات ایمنی و احتیاط عمل رانندگان یعنی ترویج فرهنگ ترافیک، بیشتر میشود
فرهنگ رانندگی ایمن مکمل خودرو ایمن است

دکتر جواد نوفرستی عضو شورای سیاستگذاری جامعه ایمن کشور و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری HSE اظهار داشت : تصادف تک عاملی نیست و در تحلیل علل حوادث و سوانح ترافیکی، مثلث "جاده، خودرو، انسان" مطرح است. بنابراین برای کاهش حوادث و تلفات و مصدومان، باید در هر سه حوزه کار کرد اما عامل انسانی اهمیت بالاتری دارد و صرف نظر از امید داشتن یا نداشتن برای فعالیت در دو حوزه دیگر، حوزه سوم یعنی عامل انسانی نیازمند تمرکز ویژه است بهمین خاطر، کمپین ملی سلامت و ایمنی ترافیک سفرهای نوروزی شکل گرفت.


نو فرستی تصریح کرد: به دو دلیل بر عامل انسانی، فرهنگ رفتار و رانندگی ایمن تاکید میشود: همه باور داریم که سهم عامل انسان بیشتر از دو عامل دیگر است (اعلام شده 50% یا کمی بیشتر) و سهم کمی نیست. حتی اگر سهم آن 10 یا 20 درصد و کمتر از سهم دو عامل دیگر هم بود، نیازمند توجه و برنامه ریزی بود.اگر بتوانیم سالی 5 تا 10% کاهش مستمر آمار حوادث و تلفات و مصدومیت داشته باشیم، در کشور ما موفقیت چشمگیری است.


عضو شورای سیاستگذاری جامعه ایمن کشور و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن خاطر نشان کرد:ما با تمرکز ویژه بر روی همین عامل انسان، موفقیت های بزرگ و حتی چشمگیری در کاهش مستمر حوادث راکبین موتورسوار طی 4-5 سال گذسته در مناطقی از تهران داشته ایم. همچنین در شهریور سال گذشته، بعد از 2 ماه رشد آمار حوادث ترافیکی و نگرانی از تداوم رشد در شهریور، با اجرای کمپین آموزشی رسانه ای (نه چندان وسیع مانند کمپین نوروزی) با کمک مشارکین و ذینفعان، آمار حوادث و تلفات در ماه مرگ جاده ها را کاهش دادیم که سوابق و آمار آن در پزشک قانونی موجود است .

وی در مورد دو عامل خودرو و جاده که همه به ناامن بودن یا سطح پایین ایمنی آنها واقف هستندگفت :باید اعتراف کنیم که در این دو حوزه همچون "ارتقای استاندارد و ایمنی خودروها و جاده ها" تاثیرگذاری ما بسیار محدود و زمان بر است و حتی "همراه کردن دست اندرکاران و متولیان صنعت خودرو و مسئولان راه ها و جاده ها در برنامه ریزی و اجرای طرح های ارتقای ایمنی خودروها و جاده ها و اجرای کمپین ها" (اگر غیر ممکن نباشد) کار مهم و سختی است .


وی در پاسخ به سوالات خبرنگار ما که در مورد سختی اقدام در این دو حوزه ، تعلل در حوزه انسانی و حادثه در خودرو های گران قیمت عنوان کرد : ده ها و صدها مورد از این نوع حوادث داشتیم و داریم ،چون مکمل خودروی ایمن، "رانندگی ایمن" یعنی "فرهنگ رانندگی ایمن" است. ما باور داریم که در هر سه حوزه باید کار کرد و اتفاقا وقتی ایمنی جاده ها و خودروها پایین است، اهمیت رعایت نکات ایمنی و احتیاط عمل رانندگان یعنی ترویج فرهنگ ترافیک، بیشتر میشود. اگر بتوانیم سالی 10% کاهش در حوادث ترافیکی را هدف گذاری کنیم، سال 1400 آمار فوت سالیانی به زیر 10 هزار نفر خواهد رسید. این امر مشکل است اما  محال نیست.


وی تاکبد کرد:امیدوارم با کمک همه متولیان و دلسوزان عرصه ایمنی، در هر سه حوزه، قدمهای موثری برداریم و همه ذینفعان را بر اساس شاخص اول جامعه ایمن، به مشارکت خواهیم گرفت.ما باید به این مساله فکر کنیم که شرکای کاری و مسولان هر سه محور را چگونه به همکاری و مشارکت جلب کنیم. چه در حوزه خودرو و چه در حوزه جاده  و تاکنون در جلب هماهنگی بین سازمانهای بزرگ ملی و برخی وزارتخانه ها، موفقیت های خوبی داشته ایم. در حوزه آموزش و فرهنگ سازی برای بعد انسانی هم خلاء هایی در همکاری رسانه ها داریم. برای آموزش ایمنی به مردم که افراد کمتری کشته شوند، باید هزینه بپردازیم و این منطقی و پذیرفتنی نیست.


عضو شورای سیاستگذاری جامعه ایمن کشور و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ضمن تشکر از همه عوامل رسیدگی کننده به مصدومان حوادث و همه ناجیان (اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر، پلیس راهور و ...)  متذکر شد: مشکل اصلی اینجاست که جاده ها و خودروها عمدتا ناایمن هستند ، ضعف فرهنگ ترافیک و رانندگی ایمن داریم و برنامه های فرهنگ ساز موثر نداریم، همه این نقص ها به این امر منجر می شود که همه نیروها و منابع صرف بعد از حادثه میشوند. نیروها همه منتظر حادثه و سانحه و بحرانند که به کمک آسیب دیدگان و مصدومین و ... بشتابند. این رویه اشتباه است. ما در پیشگیری از حوادث و سوانح و بحران ها ضعیف هستیم. به پیشگیری کمتر از درمان بها میدهیم اما شعار میدهیم که پیشگیری آسانتر و کم هزینه تر از درمان است. لذا برای پیشگیری نه برنامه داریم، نه منابع و نه بودجه.


نوفرستی خاطرنشان کرد: :ما باید بحث ارتقای ایمنی و پیشگیری از حوادث و سوانح در حوزه های مختلف همچون ترافیک، ساختمان، اماکن عمومی  را به مطالبه عمومی جامعه و مردم تبدیل کنیم. اول آگاه سازی کنیم، سپس حساس سازی و بعد از آن، آگاهی دادن در مورد به حقوق مردم در بعد ایمنی تا آن را مطالبه کنند.

خبر نگار : ایده مفرح


    

       




 

نویسنده : حسن گرجی
کلید واژه
 
ارسال نظر
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

نام:
ایمیل:
نظر:
 
captcha
کد امنیتی:
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی HSE می باشد .
Hosted By gitisun