• دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
  • الاثنین ١٤ شوال ١٤٤٠
  • Monday, June 17, 2019
صفحه اصلی
سلامت و محیط زیست
ایمنی و حوادث
مدیریت بحران
علمی
بین الملل
rss
کد مطلب :   41223 تاریخ انتشار: 
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
- 21:20 تاریخ آخرین ویرایش :
  1395/02/28
 
 
ضرورت نگرش تازه مدیران صنایع به محیط زیست / وظایف مهم شرکت ها در قبال پیامد فعالیت خود در جامعه و محیط زیست چیست ؟
امروزه مفهوم نوین مسئولیت اجتماعی شرکت با استاندارد و چارچوب خاص خود توانسته است در دنیای کسب و کار جایگاه مشخصی یافته و مورد توجه مدیران و برنامه ریزان شرکت های مختلف قرار گیرد .
ضرورت نگرش تازه مدیران صنایع به محیط زیست / وظایف مهم شرکت ها در قبال پیامد فعالیت خود در جامعه و محیط زیست چیست ؟

مهندس محسن انصاری کارشناس حوزه مشاور اجتماعی وزیر نفت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری HSE گفت :  اگرچه موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت در دو دهه اخیر توانسته است در سطح بین المللی در عرصه کسب و کار و مدیریت بطور جدی مطرح شود اما باید اشاره نمود که شکل گیری اولیه این مفهوم به دهه دوم قرن بیستم باز می گردد. این مفهوم در ابتدا بنابه دلایلی نظیر رکود اقتصادی و جنگ جهانی دوم نتوانست به عنوان یک موضوع جدی مطرح شود، تا اینکه در دهه 50 میلادی مجددا در کانون توجه قرار گرفت و در دهه 90  در سطح بین المللی پذیرفته شد و دستورالعمل های آن در سازمان ها و مجامع بین المللی تصویب گردید.

 

وی ادامه داد :  با نگاهی گذرا به پیشینه مفهوم «مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) مشخص می شود که این مفهوم در ابتدا با هدف رفع مشکلات اجتماعی و کمک به گروه های محروم جامعه و برگرفته از تفکر کمک های داوطلبانه و نوع دوستانه شرکت های کسب و کار مطرح شد. اما با پیچیده تر شدن فضای کسب و کار در کنار بروز بحران های عدیده محیط زیستی و اجتماعی نظیر تخریب گسترده منابع طبیعی و تغییر اقلیم ناشی از فعالیت مستقیم و غیر مستقیم صنایع و دیگر سازمان های کسب و کار، مفهوم اولیه مسئولیت اجتماعی شرکت دیگر نمی توانست پاسخگوی مطالبات فزاینده و توجیه گر اقدامات صورت گرفته در این چارچوب باشد. لذا ضرورت ارائه تعریفی عام که در برگیرنده تمامی ابعاد آن باشد دو چندان گردید.

 

وی اظهار داشت :  صرف نظر از تعاریف علمی گسترده و متنوعی که تا کنون در این خصوص بیان شده است به بیان ساده، مسئولیت اجتماعی شرکت مجموعه تعهدات اخلاقی یا الزاماتی است که شرکت ها در قبال پیامدهای فعالیت هایشان، در جهت کمک به کارکنان خود، جامعه و حفظ محیط زیست انجام می دهند.

 

وی خاطر نشان کرد :  امروزه مفهوم نوین مسئولیت اجتماعی شرکت با استاندارد و چارچوب خاص خود توانسته است در دنیای کسب و کار جایگاه مشخصی یافته و مورد توجه مدیران و برنامه ریزان شرکت های مختلف از جمله شرک های بین اللملی نفتی قرار گیرد، ، موضوع مسئولیت ااجتماعی شرکت متناسب با روندهای جهانی و شرایط اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی واقع در مناطق نفتی کشور    به یکی از دغدغه های صنعت نفت کشور تبدیل شده است و به همین خاطر، نگرش تازه ای در توجه به مناطق پیرامون صنعت و محیط زیست در سطح مدیران صنایع به وجود آمده است. که می تواند بستری مناسب جهت اجرای اقداماتی نو و مبتکرانه  در راستای توجه بیشتر به جوامع محلی و حفظ محیط زیست در مناطق عملیاتی بجای نگاه سنتی و صرفا برگرفته از تفکر کمک های خیرخواهانه و نوع دوستانه شرکت ها به جوامع محلی و مردم را فراهم نماید، و از طرف دیگر زمینه ساز ساماندهی اقدامات و برنامه های جاری شود

 

مصاحبه : مریم محمدعلیزاده -  محمد رفائیان

نویسنده : حسن گرجی
کلید واژه
 
ارسال نظر
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

نام:
ایمیل:
نظر:
 
captcha
کد امنیتی:
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی HSE می باشد .
Hosted By gitisun