• دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • الاثنین ٨ شعبان ١٤٣٩
  • Monday, April 23, 2018
صفحه اصلی
سلامت و محیط زیست
ایمنی و حوادث
مدیریت بحران
علمی
بین الملل
rss
کد مطلب :   84392 تاریخ انتشار: 
جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷
- 11:22 تاریخ آخرین ویرایش :
  1397/01/10
 
 
مروری بر مهم‌ترین علل وقوع تصادفات نوروزی
نگاهی به مهم‌ترین علل وقوع حوادث رانندگی در طرح نوروزی سال گذشته نشان می‌دهد که عامل انسانی و اقداماتی کاملا قابل پیشگیری، باعث وقوع این حوادث مرگبار شده است.
مروری بر مهم‌ترین علل وقوع تصادفات نوروزی

در طرح نوروزی سال 96 که از 25 اسفندماه سال 95 آغاز شده و تا 15 فروردین ماه 96 ادامه داشت، 874 تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، چندین برابر جانباختگان نیز افراد دچار معلولیت یا صدمات جدی جانی شدند و این درحالی است که به‌راحتی می‌شد از وقوع چنین تصادفاتی جلوگیری کرد، تصادفاتی که عامل انسانی نقش پررنگی در وقوع آن‌ها داشته است.

براساس آماری که پلیس‌راه در اختیار ایسنا قرار داده است، در طرح نوروزی سال 96 در جاده‌های برون شهری، عدم توجه به جلو از سوی راننده مهم‌ترین علت بروز حوادث رانندگی بوده است، به‌طوری که 994 فقره از تصادفات به این دلیل رخ داده است. پس از عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه با 674 فقره تصادف در رتبه بعدی علل بروز تصادفات رانندگی قرار دارد.

سومین عامل با 416 فقره مربوط به انحراف به چپ است و در رتبه چهارم نیز عدم رعایت حق‌تقدم منجر به وقوع 391 فقره تصادف رانندگی شده است، خستگی و خواب‌آلودگی راننده نیز علت 166 فقره تصادف بوده است و دقیقا همین تعداد تصادف نیز به دلیل ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه رخ داده است.

هفتمین عامل نیز عدم رعایت فاصله طولی در حین رانندگی است، این عامل گرچه منجر به وقوع 98 فقره تصادف تشخیص داده شده است، اما تنها دلیل در میان حوادث رانندگی است که در مقایسه با طرح نوروزی سال 95 رشد 18 درصدی داشته است.

سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور در این باره به ایسنا می‌گوید: درصدی بالایی از این تصادفات قابل پیشگیری بود، ببینید یک راننده بی‌توجه می‌تواند چه ضرری به دیگران بزند و علاوه بر خودش جان سرنشینان خودروی خود و دیگر خودروها را به خطر بیاندازد. در بسیاری از این موارد به‌راحتی امکان جلوگیری از وقوع تصادفات وجود داشت، اگر راننده قبل از حرکت، خواب‌ و استراحت کافی داشته باشد و به ازای حداکثر هر دو ساعت رانندگی نیز دست‌کم یک ربع در حاشیه امن راه توقف و استراحت کند، آن وقت آمار مواردی چون خستگی و خواب آلودگی راننده به صفر می‌رسید.

وی ادامه داد:‌ همچنین اگر راننده توجه کافی به مسیر مقابل داشته باشد و دیگر سرنشینان نیز این موضوع را به وی یادآوری کنند، آنوقت بیشترین دلیل وقوع حوادث رانندگی عدم توجه به جلو نبود، مواردی چون تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ هم جزو مواردی است که خود فرد باید نسبت به رعایت آن حساس باشد و در عین حال همکاران من در پلیس راه نیز با استفاده از تجهیرات مدرن همچون دوربین‌های ثبت میانگین سرعت و حضور در جاده‌ها نسبت به برخورد با این تخلفات اقدام خواهند کرد.

حال در آستانه بازگشت از سفرهای نوروزی و سیزده‌بدر، باید دید که رانندگان چقدر با رعایت قوانین و اصول پیشگیرانه پایان خوبی برای سفرهای نوروزی خود و خانواده‌شان رقم خواهند زد.

منبع : ایسنا
نویسنده : حسن گرجی
کلید واژه
 
ارسال نظر
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

نام:
ایمیل:
نظر:
 
captcha
کد امنیتی:
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی HSE می باشد .
Hosted By gitisun